torstai 2. toukokuuta 2019

Pirilän Kukkatalo

Tutummin Salon Kukkatalo tai vain Kukkatalo.
(Rakkaalla lapsella on monta nimeä)

Laaja katsaus viimeiseen kouluvuoteen ja kahteen työssäoppimiseen.
Olin syksyllä 27.08-26.10 ja nyt keväällä 11.02-10.05 työssäoppimassa Pirilän Kukkatalossa.

Halusin koota yhteen syvemmän postauksen molemmista jaksoista ja niiden vaikutuksesta.
Jos olisin dramaattinen ihminen sanoisin, että Kukkatalo olisi muuttanut minua henkilönä.

Paitsi, yllätys! Olen dramaattinen; Kukkatalo muutti minua henkilönä.



  Pirilän Kukkatalo
Pirilän Kukkatalo on 1994 perustettu puutarha-alan perheyritys. Myymälöitä on tällä hetkellä 5, 1994 perustettu Raision myymälä, 1999 Tuusulan myymälä, 2005 perustettu Riihimäen myymälä ja heti seuraavana vuonna perustettu Helsingin myymälä. Salon myymälä perustettiin 2016 ja tämän vuoden loppupuolelle on suunniteltu uusi myymälä Kaarinaan.
Huomattava osa tuotannosta on suoraan Tuusulan pisteen puutarhasta ja Raision Kukkatukusta.

  Itse työssäoppiminen
Rehellisesti koko työssäoppiminen alkoi kivisesti. Olin ujo, enkä tykännyt myymälässä työskentelystä ollenkaan. Ensimmäiset pari viikkoa meni paikkaan ja tuotteisiin tutustuessa, hyvän työtahdin oppimisessa sekä asiakaspalveluun tottumisessa. Neljännen viikon alussa sain tarvitun herätyksen, jonka jälkeen aloin antamaan satasen ja vähän yli Kukkatalossa työskentelyyn.

Syksyllä ollaan käsivarret syvällä callunoissa ja voinkin melkein tiivistää koko työssäoppimisen niihin. Useimmiten normaaliin päivään kuului kuorman purku, yleisen siisteyden ylläpito ja pöytien järjestely. Käytin kassaa ensimmäisen kerran kuudennella viikolla, melkein aina toisen työntekijän lähettyvillä. Loppu syksyn olin edelleen paljon kasvihuoneiden puolella, mutta olin myös usein kassalla loppupäivästä, tarvittaessa myös yksin.

Jouluna olin töissä kiireapulaisena 5 päivää. Ehdottomasti paras tapa oppia pakkaamaan nopeasti ja muutenkin hyvä tapa tottua paineen alla työskentelyyn. Työviikon jälkeen taisin kaatua suoraan sohvalle ja torkkua siinä pari tuntia, ennen kuin edes mietin joulun viettoa.



Kevään työssäoppiminen alkaa, hirveä kiire valmistella kevättä. Kuorman purkua, taimiston tuotteiden purkua, kassalla oloa ja Pirilän Kukkatalon Instagram. Taimia oli paljon ja purkaminen kesti kauan, mutta antoi hyvän mahdollisuuden oppia enemmän taimista. Varsinkin, kun edellinen tietoisuus rajoittui noin ruusupuskan tunnistamiseen.
Instagrami tilille tehtiin viikottainen vuorolista eri myymälöille ja itse olen syyllinen neljälle niistä. 

Miina kysyi mistä haluan tehdä päivityksen ja
meille molemmille tuli tämä mieleen samalla hetkellä.


Hauska fakta: Tämä oli yksi tykätyimmistä kuvista,
kunnes sivun liikenne kasvoi maaliskuussa.



Syksyyn verrattuna olen ollut huomattavasti enemmän kassalla, josta itse asiassa oikeasti tykkään. Myyjä Elina on pirteä ja vitsaileva persoona, kuka tietää paljon kasveista ja tykkää pienistä lapsista. 
Jos joku olisi kertonut mulle pari vuotta sitten, että tykkään olla kaupan kassalla en olisi uskonut tippaakaan, mutta tässä sitä mennään.

Suurin saavutukseni on ehdottomasti ensimmäinen kukkakimppuni. Olen kotona aiemin tehnyt sieniasetelmia ja sommittelin ystävän ylioppilasjuhlan ruokapöytiin niittykukista kimput. Kuten huomaa, kumpikaan ei ollut myyntiin menevä kukkakimppu.
Tiedän nyt ainakin teorian ja uskallan sitoa asiakkaalle pienen vihreän ruusun viereen, mutta asiakkaan kimppua en ole lähiaikoina aikeissa alkaa tekemään.



Nyt on enää jäljellä 3 työssäoppimispäivää, jonka jälkeen olen palkallinen kesätyttö :)

  Itsearviointi
Välillä en itse edes usko miten muutuin todella ujosta ja hiljaisesta teinistä aikuiseksi, kuka melkein rakastaa asiakaspalvelua ja uskaltaa puhua selkeästi ja paljon aiheista joista tietää. Jo ennen työssäoppimista tiesin hieman kasveista, tieto mikä on tietenkin kasvanut järjettömästi viimeisen lukuvuoden aikana. Kuulemma tää näkyy mun huoneessa hyvin, mutta mä en näe kunnolla kaikkien kasvien yli, jonka takia en voi kommentoida asiaa ( :D ). 
Kassalla tunnen sanaston, osaan ohjata asiakkaan oikealle tuotteelle, kykenen neuvomaan kasvin valinnassa ja hoidossa, enkä pelkää puhua.

Olen rohkeampi, tunnen itseni paremmin ja olen ylpeä kasvustani.

- Elina



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti